tisdag 24 maj 2011

Mysigt värre!

Igår var det som sagt fullt ös! Först var Folke på sitt första tandläkarbesök. Ja, jag har ju inte speciellt mycket till övers för Folktandvården när det gäller 1-åringar... Fick i stort sett en utskällning för att Folke äter Mariekex någon gång ibland! Och borsta tänderna ska man göra efter vällingen på kvällen! Jo, men då kan ju hon vara den som kommer hit och väcker min son efter att han somnat med flaskan, och sen kan hon borsta tänderna på honom och gå runt och bära honom en timme så att han somnar om! Jaja, jag säger då det, det får väl finnas gränser! Värsta skrämselpropagandan visade hon upp också; ett stort fint leende följt av "nyttig" mat och en klocka med regelbundna måltider och sedan en mun med ett helt fruktansvärt misskött leende med påföljande bilder av massa godis och söta drycker! Hon kan ju glömma att hon får visa det för Iris när hon ska dit till hösten! Hon är redan lite liten i maten och jag vill verkligen inte att hon ska bli skrämd till att äta ännu mindre!

Jaja, sen blev det trevligare i alla fall! Jag var och gjorde ett studiebesök till mitt arbete i skolan. Det var verkligen jätteintressant och givande, första gången jag gjorde något med riktig koppling till arbetslivet sedan jag började läsa. Jag var på Kvinnohuset i Trelleborg och intervjuade en socialsekreterare. Samtidigt som det var väldigt intressant att höra om deras arbete så kändes det som att man liksom vaknade upp mitt i någonstans och insåg att det hon satt och berättade om händer vanliga kvinnor (och även män) i deras hem här i Sverige! Vissa upplevelser får en verkligen att inse hur bra man själv har det!Jag beundrar verkligen de som klarar av att jobba med detta, jag tror inte att jag själv hade klarat av det... Irriterar mig så mycket på att jag glömde fråga ifall de aldrig själv var rädda för sin egen och sin familjs säkerhet!

Till sist bar det iväg på grillkväll med Iris dagis, tillika Folkes blivande dagis! Men det är verkligen inte lätt att vara iväg själv med barnen på något sådant! De flesta var ju två vuxna på ett barn, men just vi två mammor som har småsyskon också var där själva. Som tur är så dök Martin upp en stund på slutet i alla fall. Det blev massa lek och bus och Iris var överlycklig varje gång hon lyckades slänga en sten ända ut i vattnet. Sen blev det, efter mycket om och men, korvgrillning. Engångsgrillen är verkligen Guds straff till mänskligheten, suck! Men med lite tålamod, en stor dos extra tändvätska och en lånad pappa med värmetåliga händer så gick det vägen! Efter korven blev det bus med den stora, färgglada "fallskärmen" innan det var dags att åka hemåt. Mysigt värre med andra ord!

Idag ska vi ta det ganska lugnt. Får bli en sväng till ankorna och mataffären nu på förmiddagen. Sen ska ja skriva lite på arbetet i eftermiddag och ikväll blir det skola. Tänkte ta med mina sista Jogolino och buzza småbarnsmammorna i klassen!

4 kommentarer:

  1. Åh nu kommer jag elda upp mig inför mitt besök hos tandläkaren med Affe. Kärring!

    SvaraRadera
  2. Haha! Ja, det kan vara bra att vara beredd på det säger jag bara! Lika bra att svara det som de vill höra, så slipper man gå där ifrån och vara sjukt irriterad... Tycker det hade varit bättre om de fokuserade på hur man ska BORSTA tänderna och inte så mycket på matbiten, ALL man är ju farlig verkar det som. Russin räknades in som godis bland annat... Suck!

    SvaraRadera
  3. Den tandläkaren som Ludde träffa första gången på folktandvården sa att välling var det enda man FICK äta EFTER att ha borstat tänderna. Där var ju inget socker i det så det var ok! Men jag har bytat tandl. och igår fick Ludwig sin första "riktiga" tandläkartid med posten.

    SvaraRadera
  4. Ja, det kan säkert vara olika... Den här tanten såg ut som en sådandär riktig "renlevnadsmänniska", senig och benig! :P Jag har nog inte gått till samma tandläkare en enda gång i hela mitt vuxna liv... Får kanske se till att hitta en som man trivs bra med nu när det är dags för barnen att börja gå mer regelbundet!

    SvaraRadera