fredag 20 maj 2011

Bästa pajen!

Tycker det är så roligt att det är så många som gillar pajdegen jag brukar göra. Senaste igår bjöd jag ju på den när jag hade mammaträff. Tänkte att jag kunde dela med mig av receptet här och även lite tips på vad man kan ha i.

Den är väldigt enkel att göra. Du blandar 3 dl vetemjöl, 1,5 dl strösocker och 1 tsk bakpulver i en pajform. Sen smälter du 175 g (ja, det är INGEN bantningsvariant!) tex i mikron och slår över mjölblandningen. Blanda allt med en gaffel och tryck ut i formen och upp på kanterna.

Sen kan man lägga på vad man känner för mina favoriter är blåbär (med vaniljvisp), jordgubb och rabarber (med gräddglass) eller konserverade aprikoser (med vaniljsås). Min allra godaste är höstvarianten med äppleklyftor, hackad mandel och lite sirap som man ringlar över och så har jag lite hemliga kryddor i degen då med!

Grädda sedan pajen i 175 grader ca 35 minuter. Smaklig spis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar