fredag 29 juli 2011

Secondhandfynd!

Jag verkligen ÄLSKAR att shoppa secondhand till mina barn och det står jag för! Förstår mig verkligen inte på människor som alltid måste ha allting nytt och som tycker att det är äckligt att köpa saker som andra har använt... Jag menar kom igen! Skulle andras barn vara äckliga när inte dina är det? Och om de nu skulle vara det så har du väl en tvättmaskin som tvättar rent själv? För jag antar att du inte själv slänger varje klädesplagg som råkar ut för en läckande blöja eller en överfull vällingmage?!

Vi köper alldeles för mycket nytt när det finns en massa fint att fynd begagnat och som har mycket kvar att ge! Små barn växer ur sina kläder så sjukt fort och därför känns det som att flera av de vanliga, stora klädkedjorna inte bryr sig om att lägga speciellt mycket resurser på kvalitén i sina barnkläder. Min egen erfarenhet är att ifall jag köpt nya kläder till Iris på någon av dessa kedjorna så har de varit så urtvättade när hon vuxit ur dem att jag i stort sett bara har velat använda det som "slit-och-släng"-kläder till Folke, typ att ha som extra i skötväskan och så. Om jag däremot har köpt" dyrare" barnkläder, typ Villervalla och Polarn & Pyret secondhand till henne, så har de fortfarande varit jättefina att ha till Folke sen också! DET tycker jag är att tänka långsiktigt OCH ekonomiskt!

Jag är jättekräsen när jag handlar secondhand till barnen, det är absolut inte att jag bara tar första bästa tröja för 10 spänn. Och jag tror inte att någon som brukar träffa mina barn som tycker att de ser tråkigt och slitet klädda ut? Visst råkar man ut för bottennapp någon gång ibland när man handlar på Tradera, men då kan de kläderna få hamna i ombyteslådan på förskola eller i skötväskan!

Tänkte att jag ska börja visa upp lite av mina fynd som jag gör här i bloggen. Hoppas att jag kan inspirera andra till att testa på lite secondhand-shopping på det viset! Här kommer två bilder som låg i kameran:

Iris helt i secondhand! Lurvjacka från Småfolk (nypris ca 600), velourbyxor och tröja med stad-motiv från Me&I (vet inte riktigt nypris, men kanske runt 400 nytt...). Allt detta har väl jag handlat för runt 150 spänn och då var tröjan HELT i nyskick!

Folke i Polarn & Pyret-body som är ett av mina senaste fynd på Tradera! Deras bodiesar i denna stilen brukar väl ligga på runt 179:-. Jag fick denna för 16:- + 12:- i frakt, alltså 28 spänn och den är som ny! Folke passar helt underbart bra i den och det var bara SÅ fint att matcha med röd solhatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar