måndag 25 juli 2011

Hemmagjord vaniljglass och maränger!

Jag älskar verkligen min glassmaskin! Det är nog ett av de bästa köpen jag någonsin gjort. Glassen blir godare och billigare och dessutom så har man koll på att den inte innehåller en massa onödiga tillsatser! Vi har provat flera olika glassrecept, men detta basreceptet på gräddglass är verkligen det bästa. Sen kan man ju välja att blanda i vad man själv känner för. Vi har gjort med både kokosflingor och riven choklad t.ex.

Ingredienser
4 äggulor
1,25 dl socker
2 dl vispgrädde
2 dl standardmjölk
1 tsk vaniljsocker

Vispa äggulor och socker väl tills att smeten blir ljus och porös.
Rör i vispgrädde, mjölk och vaniljsocker. Vispa inte längre, men rör väl så att allt blandas.
Starta glassmaskinen och häll i smeten.

Om man inte har glassmaskin så har jag hört att man kan ställa smeten i frysen och sen röra runt med jämna mellanrum tills att den stelnat. Jag har dock inte provat detta själv, så jag vet inte hur det blir.

Som sagt så har jag gjort denna glassen mååånga gånger och varenda gång så har jag bara slagit ut äggvitan i vasken. Jag tycker ju egentligen verkligen inte om att kasta mat så det har känts så dumt... Men så insåg jag för ett tag sen, vad är inte godare till glass än maränger?! Jag hade aldrig gjort maränger innan så jag satte mig genast och googlade. Givetvis så nöjde jag mig inte med vanliga "rakt upp och ner"-maränger, utan det måste ju vara något speciellt! Då hittade jag detta receptet på choklad och mandelspåns-maränger.


Ingredienser
3-4 äggvitor (1 dl)
1 krm ättika (eller 2 krm vinäger)
2 dl strösocker
3-4 msk chokladsås (typ Ohoj)
4 msk mandelspån

Sätt ugnen på 125 grader.
Vispa äggvitan långsamt i ca 1 minut.
Tillsätt ättikan/vinägern och vispa långsamt i ytterligare några minuter.
Tillsätt sedan socker, lite i taget och vispa under tiden, nu lite kraftigare. Vispa tills att smeten är fast och blank.
Tillsätt chokladsås och mandelspån och rör runt försiktigt 2-3 varv med en slickepott.
Klicka ut på bakplåtspapper och sätt in i ugnen. I receptet står där att man ska göra 30 maränger. Jag gjorde 6 stora istället. Ni vet typ den storleken som man kan köpa på caféer. Gör man 30 stycken så ska de stå inne i en timme eller tills de släpper från bakplåtspappret. Jag hade inne mina i ca en och en halv timme, då var de lite sådär härligt sega i mitten fortfarande!

Detta är supergott att servera tillsammans med varma hallon! Givetvis kan man hoppa över chokladsåsen och mandelspånen om man bara vill göra helt vanliga maränger.

Gästerna i helgen tyckte i alla fall att det var gott. För att citera Johannes: Åh, glassen är så god, den bara smääälter i munnen!" Jo, Johannes, det var ju GLASS! Hihi!

Som sagt, tråkigt att recept-blogga utan bild... Men detta lär jag göra fler gånger, så jag får komplettera med en bild senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar