lördag 30 juli 2011

Scones!

I måndags hade vi som sagt besök av Iris dagiskompis och hennes mamma. Det blev mysig brunch med scones och te. Ännu mera höstkänslor känner jag, men vad ska man göra när vädret är som det är?

Det känns som att det finns hur många olika sconesrecept som helst. Jag har en riktig favorit. Tyvärr kommer jag inte alls ihåg var jag fått det ifrån... Det är nedskrivet på en liiiten lapp som ag alltid måste leta som den efter varje gång det är dags! Här kommer det i alla fall:

Ingredienser
4½ dl vetemjöl
3/4 msk bakpulver
½ tsk salt
½ tsk socker
50 g smör/margarin
2 dl filmjölk

Detta blir två runda kakor som räcker till två hungriga personer eller tre som inte är lika hungriga...

Sätt ugnen på 250 grader.
Blanda mjöl, bakpulver, salt, socker och smör i en matberedare till en smulig deg. Tillsätt filen och arbeta snabbt ihop till en deg.
Dela degen i 2 bitar. Tryck ut varje bit på bakplåtspapperklädd plåt till runda kakor. Skär ett djupt kryss i varje bröd.
Grädda mitt i ugnen i ca 12 minuter.
Låt svalna på galler innan de bryts i bitar och serveras!

Givetvis dricker man te till och det är gott med en lagrad ost och engelsk marmelad på!

Vi har fortfarande fil kvar i kylen, så jag ska nog ta och göra en sats till lördagsmysfrukost nu!

Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar