måndag 18 juli 2011

Det växer och frodas...

... i vår lilla trädgård!

Det var ju ett bra tag sedan nu som jag skrev om hur vi fixade och donade i vår lilla trädgård. Det kan ni läsa om här. Nu har det i alla fall tagit fart och börjat växa ordentligt! Dagen innan vi åkte till Italien så hade vi ett eget litet midsommarfirande och då plockade vi den första omgången med rädisor. Nu har jag satt en ny omgång och de är redan på väg upp! Det är så himla roligt med rädisor, det går så snabbt och är så gott!

Såhär ser det ut nu i växthuset! Tomater, morötter och rädisor

Vi odlar bara ekologiska kulturarvssorter hemma hos oss. Fröerna kommer från Impecta där vi har beställt flera gånger och är jättenöjda! Tomaterna heter "Chadwick", morötterna heter "St Valéry" och rädisorna heter "Scarlet Globe". Själv är jag inte så glad för tomater, men Martin tycker att de är jättegoda. Morötterna är det premiär för, så de kan jag inte säga något om förrän vi skördat... Rädisorna däremot är verkligen to die for!! Riktigt kryddiga i smaken, precis som de ska vara tycker jag.

Jag tycker verkligen man ska uppmärksamma kulturarvssorter. Dessa är gamla beprövade sorter som funnits här och odlats lääänge. Eftersom de odlades här långt innan alla moderna gödnings- och bekämpningsmedel fanns tillgängliga så är de väl anpassade till vårt klimat och har ofta ett eget skydd mot skadedjur osv. Helt enkelt så är de ju faktiskt LÄTTARE att odla och man bidrar dessutom till att bevara mångfalden!

Solrosorna och smultronen

Iris och Folkes solrosor började växa ur sina små krukor, så vi fick plantera ut dem i gräsmattan istället! Iris är så duktig och vattnar dem nästan varje kväll. Jag grävde även upp ett hörn av gräsmattan och satte litet smultron där istället. Det är verkligen Iris favorit, och nu har hon äntligen lärt sig att man inte får äta dem förrän de har blivit röda!

Från början så hade vi sagt att den lilla gräsmatta vi har skulle få bevaras hel så att barnen i alla fall fick liiite lekyta... Med facit i hand så har jag börjat gräva upp den bit för bit istället! Den är
verkligen minimal och barnen kan ändå inte direkt leka nått på den. Då tycker jag det är roligare för dem istället om man skapar olika små "hörnor", t.ex. här med solrosorna och smultronen. Ska även ta och flytta fågelbadet från framsidan och bak här tänkte jag, så att de får lite att "upptäcka".

Druvan börjar ta sig den med

Denna druvan satte vi vår första sommar i huset, 2008. Nu börjar den verkligen ta sig och i år är där några små klasar för första gången! Dock är de fortfarande så små att de inte hade gjort sig på bild, men jag lovar att jag ska visa dem sen.

Någon som har något mysigt tips på vad man mer kan göra i en väääldigt liten trädgård??? Något som är spännande för barnen och samtidigt fint att se på för oss vuxna...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar