söndag 18 december 2011

"Lök eller lökfri?"

Jag kommer aldrig glömma när Martin skulle bjuda ut mig för första gången, vi var nog 18 då. Vi skulle äta på Kina-restaurangen i stan som funnits där enda sedan vi var små. När han ringde för att boka bord så frågade servitrisen: "Lök eller lökfri?" Martin svarade: "Måste vi bestämma vad vi ska äta redan nu??" Haha, servitrisen frågade ju egentligen om vi ville ha rök eller rökfria platser! Inte lätt att säga "R" om man är från Kina tydligen!

Jaja, jag skulle egentligen dela med mig av ett litet recept som jag gjorde för ett tag sedan. Strimlad biff med bambuskott. Iris är helt galen i Kinamat, men man kan ju inte ha hämtemat ALLTID... Dock blev det som vanligt diss från hennes sida, men givetvis hiss från Folke!

Strimlad biff med bambuskott
ca 6 portioner

Ingredienser
400 g strimlat biffkött
500 g strimlat bambuskott
1 stor purjolök
2 gröna paprikor
6 msk kinesisk soja
2 msk potatismjöl
3 krossade vitlöksklyftor
ca 1½ dl vatten
Salt och vitpeppar
Matolja att steka i

Gör såhär:
Marinera köttet i sojan en stund.

Fiska upp köttet ut sojan och stek det i matoljan. Häll inte ut sojan! När köttet har stek färdig lägger du det åt sidan på en tallrik.

Strimla purjolöken och paprikan och krossa vitlöksklyftorna. Stek det tillsammans med bambuskotten i ca 2 minuter.

Lägg tillbaka köttet och rör om.

Vispa ut potatismjölet i sojan och tillsätt ca 1 dl vatten. Slå det på köttet och grönsakerna och rör om. Tillsätt eventuellt mer vatten om det behövs och smaka av med salt och vitpeppar.

Servera med kokt ris.


2 kommentarer: