torsdag 23 juni 2011

Men om någon skulle ta tag i den där idén...?

Ibland önskar jag bara att jag hade varit den där typen av människa som slängde mig in i projekt och gav det en chans... Fast bara ibland, jag är väldigt nöjd annars med att vara den jag är!

Idén om ett barnvagnscafé har funnits ganska länge. Komiskt nog så visade det sig för ett bra tag sedan att min granne Marie hade gått och tänkt precis samma tanke!

Jag hade funderat ganska mycket kring själva konceptet när det gäller maten. Givetvis måste det både finnas lunch och fika. Inga riktiga sockerbomber som ger värsta trippen till barnen, men ändå mumsigt. Barnmat till salu, för alla åldrar, både middagsmat, fruktpuréer och även gröt och andra mellanmål. Skönt att bara kunna köpa direkt över disk och inte behöva hålla på och mixtra med det själv.

Marie hade funderat mycket kring inredningen med gott om plats för barnvagnarna, lekhörna för de större barnen och gott om barnstolar så att det räcker till alla. Ordentligt anpassade toaletter med skötbord. En lugnare hörna för amning/flaskmatning osv.

Tror att detta hade kunnat utvecklas i det oändliga, men finns det verkligen en marknad för det? Speciellt i en småstad som vår?

Träffade några mammor på stan häromdagen som verkligen efterlyste ett sådant ställe och när jag var och fick fotvård så var där en äldre dam som beklagade sig lite över att aldrig kunna ta en kopp kaffe i lugn och ro med en väninna. Hon tyckte att alla fikaställen hade invaderats av mammor med skrikande småbarn de senaste åren! Jag frågade henne lite försiktigt var hon tyckte att VI skulle fika någonstans då, och det hade hon inget riktigt svar på... Men oavsett vad jag tycker om hennes uttalande så är det ju faktiskt ändå ännu ett argument för att ett barnvagnscafé hade behövts!

Men, nu kommer mitt MEN... Hur ofta hade man egentligen gått på ett sådant ställe som småbarnsförälder?? Kanske högst en gång i veckan? Eller är det bara jag? Lokalen hade behövt vara väldigt stor för att verkligen leva upp till kraven för ett RIKTIGT barnvagnscafé med plats för allt det som verkligen behövs för att profilera sig. En stor lokal har hög hyra... Dessutom så tror jag att de som kommer till ett sådant ställe sitter kvar väldigt länge vilket gör att man nog får in betydligt mindre pengar än till ett vanligt café. Dessutom kan ju priserna inte vara allt för saftiga när de måste passa en föräldraledig plånbok!

Som sagt, det känns som att det alltid kommer att stanna vid en dröm... Eller så kan ju någon vänlig själ alltid sno vår idé här och förverkliga den! Men som sagt, man får nog i alla fall flyta in idén till Malmö i så fall!

3 kommentarer:

  1. Iris fotoassistent23 juni 2011 kl. 08:22

    Lämna in förslag nu när vattentornet efterlyser ny verksamhet... Fast tiden e kanske ute där? Vad vet jag som bara läser TA var 14:e da :-) men nog hade det behövt va en liten fotostudie i ett hörn där med?! ;-)

    SvaraRadera
  2. Nä, du skojar?! Fan, jag som precis tänkt att det skulle vara ett ganska bra ställe... :( Åh, det ska någon som DIG till för sådanahär saker istället, jag suger :( Klart där varit plats för en fotostudio, hade varit perfekt ju :)

    SvaraRadera
  3. Verkar inte som att det ska ta beslut förrän i augusti :)

    SvaraRadera