söndag 19 juni 2011

Blåbärsmuffins med vaniljfrosting

10 st smarriga muffins som givetvis även kan göras utan frosting om det är lite mer till vardags!

Ingredienser
4,5 dl vetemjöl
1,25 dl strösocker
3 tsk bakpulver
1 ägg
2,5 dl mjölk (hälften mjölk och hälften filmjölk blir bäst)
125 g smör/margarin, smält och avsvalnat
125 g färska, odlade blåbär + 0,25 dl vetemjöl

Blanda bären med 0,25 dl mjöl och ställ åt sidan.

Blanda mjöl, socker och bakpulver i en stor skål och ställ åt sidan.

Vispa upp ägget och vispa i mjölken och smöret.

Gör en fördjupning i de torra ingredienserna och rör i äggblandningen. Blanda sedan i bären och rör om försiktigt, ingredienserna ska bara precis blandas.

Fördela smeten i formar nästan upp till kanten. Grädda i 180 grader i ca 20 minuter.


Frosting
25g smör
100g philadelphia ost
250g florsocker
1tsk vaniljsocker
Några droppar karamellfärg

Vispa smöret mjukt. Tillsätt Philadelphian och blanda till en jämn smet. Tillsätt vaniljsocker och
häll i florsocker lite i taget, vispa ordentligt mellan varje gång. Tillsätt karamellfärg. Spritsa på svala muffins.


Tips
  • Jag bakar alltid med ekologiska ingredienser i största möjliga utsträckning. Tycker det ger en lite extra härlig känsla att ha bakat med gott samvete och utan eventuella gifter som min familj och vänner kan få i sig!
  • När jag gör muffins använder jag "både hängsle och livrem". Jag sätter pappersformarna ner i min muffinsform av plåt. Det är mycket lättare och roligare att baka med ordentliga muffinsformar, men till och med dem kan behöva extra stöd av en plåtform ibland så att muffinsen växer på höjden istället för på bredden... Att bara baka direkt i plåten gillar jag inte, tycker det är bra att ha ett papper runtom muffinsen när de ska serveras!
  • Karamellfärg finns tyvärr oftast bara i grön, gul och röd i vanliga affärer. Tycker det är jättetråkigt att det är så sällan man ser blå! Fattar inte varför... Jag använder dock inte karamellfärg alls utan tar istället färgpasta som man även brukar färga t.ex. sugarpaste med när man gör tårtor. Finns i hur många färger som helst och är mycket drygare och man kan få mycket knalligare färger, vilket barnen ofta tycker är roligt!

2 kommentarer:

  1. Tack Bekki! Kom på nu att det var längesedan jag kollade in din andra blogg med Cupcakes... Uppdaterar du fortfarande den?

    SvaraRadera