söndag 19 juni 2011

Helgen!

Så har ännu en helg passerat... Precis som det brukar vara så har vi haft fullt upp! I fredags var jag gräsänka. Det mesta av dagen gick åt till att förbereda inför Folkes 1-årskalas. Städade så gott jag kunde, ensam med två barn... Bakade även muffins med blåbär i. Det var första gången som jag provade att göra dem med färska, odlade bär. De är vita inuti och färgar inte av sig på smeten. Annars bli de så tråkigt grådassiga om man använder vanliga frusna blåbär... Tyvärr så tycker jag faktiskt att dessa bären inte hade lika god och kraftig smak, så jag står lite i valet och kvalet hur jag kommer göra nästa gång!

I lördags så var det dags för lille Folkes 1-årskalas! Så stor vår lille kille har blivit, jag kan inte fatta var detta året tagit vägen! Martin bakade en jättefin tårta till Folke. Han testade en ny fyllning, blåbär i den med! Blev även vaniljkräm för att det inte skulle bli för surt, en riktigt lyckad kombination. Han klädde dem med blåmarmorerad sugarpaste och dekorerade med en prinskrona med Folkes namn. Så himla fint!

Massa fina presenter fick Folke också, TACK ALLA! En stooor hög nya kläder och fina leksaker till nya rummet. Bland annat en stor härlig Barbapapa-sackosäck! Nu längtar jag verkligen tills vi är färdiga, men det får vänta tills efter semestern.

På kvällen blev vi spontanbjudna till grannarna då deras gäster ringde återbud. Vi är tre par på gatan som brukar umgås och det blir alltid så himla lyckat och trevligt! Jag trodde aldrig att jag skulle trivas med att bo i radhus, men det är faktiskt helt okej när man har så trevliga grannar!

Idag var det dags för lille Ebbes dop. Tråkigt med så växlande väder, men vi fick några solglimtar och det var varmt och skönt i partytältet ändå. Vi hade köpt ett födelsedagståg där man kan koppla på en ny vagn för varje år barnet fyller. Fick en sådan själv till Folke, och jag hade snokat reda på att även Ebbe önskade sig ett sådant, så det fick det bli!

Nu ikväll skulle jag egentligen suttit och lagt in alla mina mamma-byxor på Tradera. Tänkte lägga in dem nu och sätta att de skulle gå ut dagen efter vi kom hem från semestern. Tyvärr kunde man inte sätta datum så långt fram utan att betala 10 kr per plagg, så jag struntade i det... Lite surt kändes det när jag hade fotograferat och vägt och allt... Menmen, jag får lägga ut så fort vi kommer hem. Känns skönt att ha kommit igång med en riktig rensning här hemma och man har ju HUR mycket pengar som helst som bara ligger i påsar uppe på vinden! Tradera är verkligen super, handlar mycket där själv, speciellt till barnen! Tycker det är så roligt att fyna secondhand! Iris var så fin häromdagen, hon hade jeanskjol från Polarn, röd stjärntröja från Villervalla och en grön lurvfleece från Småfolk, allt i toppskick. Vet inte vad allt detta skulle ha kostat nytt, men antagligen någonstans runt 1000-lappen, speciellt de fleecarna är ju jättedyra... Jag tror att jag själv betalat typ 100 spänn för allt ihop! Ja, jag är som sagt frälst, bra för ekonomin och bra för miljön! Ser fram emot alla loppisar som ploppar upp nu i sommar.

Nu ska jag ta mig en kopp te och sätta mig och skriva adresslista som vi ska ha med till vykorten på semestern. Martin ska sätta sig och inspektera DVD-skärmarna som barnen ska ha i bilen. Bra att veta hur de fungerar INNAN man åker ju, haha!

Kakbuffé!

Födelsedagsbarnet med undertecknad och farmor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar