fredag 29 april 2011

Are you kidding me?!

Alltså, jag pluggar ju en hel del som de flesta redan vet... Tycker faktiskt det är JÄTTEROLIGT och känner att detta med undersköterska är verkligen det jag vill göra. Efter över fyra år på universitetet och med en Magisterexamen i biologi så ville jag verkligen bara BORT från det livet! Helt för stor press från omgivningen var det... Nu är det bara jag själv som pressar mig! Jag vill gå ut denna utbildningen med bra betyg också, inte bara maska igenom den och bli precis godkänd bara för att man KAN göra så...

Men nu till saken! Igår när jag satt med mina instuderingsuppgifter till blodomloppet undrade jag just: Are you kidding me?! Såhär löd två av frågorna:

"Tänk dig att du kan krympa så mycket att det skulle vara möjligt att färdas genom kroppen i det så kallade "lilla kretsloppet". Var startar din resa, vad kan du titta på under resans gång, och vad är syftet med din färd?"

och

"Du har varit ute på färden "stora kretsloppet" och gjort ett besök i stortån. Du närmar dig strax hjärtat igen. Vad kallas det stora blodkärl som du måste passera för att nå höger förmak?"

SERIÖST?! Är det dagis dethär eller? Tyckte det var så himla barnsligt... Varför inte bara fråga:

"Beskriv lilla kretsloppet"

och

"Vad heter den ven genom vilken blodet från benen kommer in i höger förmak?"

Ja, det är min åsikt i alla fall...

2 kommentarer:

  1. Sofia Terkildsen1 maj 2011 kl. 21:24

    Undrar om de har sett serien "En cell-sam historia" Där t-lymfocyterna flyger och spejar efter "inkräktare" ;)
    Senare kommer nog "köttbullens färd genom mag/tarm-kanalen" - den hjälpte jag min svägerska med när hon läste till usk

    SvaraRadera
  2. Jo, den har jag skymtat någonstans med... :P Ja, jag säger då det!

    SvaraRadera